آموزش مراقبه پویش بدن در هشت مرحله

رای دهی: 2 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

 مراقبه پویشی و نظری بدن

مراقبه نظري بدن - مراقبه پويشي بدن‌

   1- اغلب افرادي از اين گونه مراقبه‌، استفاده مي‌كنند كه مي‌خواهند نوع مبتني بر قاعده و رسمي‌تر تفكر و مكاشفه را بدون حضور در كلاس يوگا يا «تاي چي‌» انجام دهند. در اينجا به نحوه اين نوع مراقبه‌، اشاره كرده‌ايم‌: 
    

2-در حالي كه پاهايتان باز هستند، دستهايتان در كنار بدنتان قرار دارند، كف دستانتان به سمت بالا قرار گرفته و چشمانتان باز يا بسته (باز و بسته بودن چشم بستگي به ميزان راحتي خودتان دارد) هستند، كف زمين دراز بكشيد. 
    

3-توجه و حواستان را روي نحوه نفس كشيدنتان متمركز نماييد، اين كه چگونه هوا وارد جسم‌تان مي‌شود و از آن خارج مي‌گردد. 
    

4-بعداز كشيدن چندين نفس عميق‌، وقتي احساس آرامش‌، راحتي و شل شدن عضلات به شما دست داد، توجه و حواستان را معطوف انگشتان پاي چپ‌تان كنيد. در حالي كه مراقب نحوه نس كشيدن‌تان هستيد، خودتان را با هر احساسي سازگار و منطبق سازيد كه در آن قسمت از بدنتان وجود دارد. اين حالت به شما كمك مي‌كند كه جريان هوا را در نقطه‌اي مجسم و تصور نماييد كه توجه و حواستان را روي آن معطوف كرده‌ايد. به مدت يك يا دو دقيقه‌، توجه و حواستان را روي انگشتان پاي چپ‌تان متمركز كنيد. 
   

5-بعد، در حالي كه همچنان حواستان به نحوه نفس كشيدنتان است‌، توجهتان را به كف پاي چپ‌تان معطوف كنيد و به مدت يك يا دو دقيقه روي آن متمركز باقي بمانيد. 
   

6-به همين ترتيب‌، به سراغ قوزك پا، ساق‌، زانو، ران‌، كمر برويد و حواس و توجهتان را به مدت يك تا دو دقيقه روي هر يك از اعضاي بدنتان متمركز نماييد، در حالي كه هم چنان مراقب نحوه تنفس تان هستيد. 
   

7-توجه و حواستان را بيشتر روي اعضايي از بدنتان متمركز نماييد كه درد مي‌كنند و يا به خاطر مشكل آنها، تحت نظر پزشك و درمان هستيد (مثل آسم = ريه‌ها، بيماري قند = لوزالمعده (پانكراس‌) 
   

8-بيشتر توجهتان را معطوف ناحيه سر كنيد: آرواره‌، چانه‌، لبها، زبان‌، سق دهان‌، پره‌هاي بيني‌، گلو، گونه‌ها، پلك‌ها، چشم‌ها، ابروها، پيشاني‌، شقيقه‌ها (گيجگاه‌) و پوست سر. 

در آخر، توجه و حواستان را روي نوك موهايتان‌، يعني بالاترين قسمت بدنتان‌، متمركز نماييد. بعد، كاملاً از فكر اعضاي بدنتان خارج شويد، و در حالي كه‌، نفس‌هايتان از شما فراتر مي‌روند و به تمام دنيا مي‌رسند، در ذهن‌تان‌، بالاي جسمتان قرار بگيريد

جهت تهیه بهترین موسیقی ها و فرکانسهای مناسب مراقبه اینجا کلیک کنید

 

عضویت در خبرنامه

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید،از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.