مديتيشن تمرکزی

رای دهی: 2 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

مدیتیشن تمرکزی

مدیتیشن تمرکزی

مدیتیشن تمركزی دلالت دارد بر متمركز كردن ذهن و حواستان روی یك موضوع خاص‌. موضوعات خاص ذهن‌ورزی می‌توانند شامل اینها شوند: نحوه نفس كشیدنتان‌، انگاره و تصویری ذهنی كه در فكر و تصورتان آن را مجسم می‌كنید یا تصویری واقعی كه به آن می‌نگرید مثل شعله یك شمع یا تمثال و شمایل یك فرد روحانی و مذهبی‌. یكی از اهداف و مقاصد ذهن ورزی تمركزی این است كه به شما كمك شود تا حواس و توجهتان را بتوانید به خوبی و راحتی متمركز كنید. اگر افكار زیاد و گوناگونی در سر دارید و تمركز حواس در زندگی روزمره‌تان برای تان دشوار است‌، وقفه‌ای برای مراقبه و مكاشفه به خود دهید و بعد با ذهنی تازه و باز به كارتان ادامه دهید. در اینجا به چند راهكار اشاره كرده‌ایم‌: 
     
    نفس‌های عمیق بكشید: اگر فردی تازه كار هستید و می‌خواهید ذهن‌ورزی كنید، با این اقدام وارد میدان شوید. تنفس یك عملكرد طبیعی است كه مجبور نیستید آن را عمداً و آگاهانه فرا بگیرید. فقط كافیست توجهتان را به نحوه نفس كشیدنتان معطوف نمایید ـ این كه وقتی هوا وارد پرده‌های بینی‌تان می‌شود یا از آن خارج می‌گردد، چه احساسی به شما دست می‌دهد. توجهی به ورود هوا به ریه‌هایتان نداشته باشید. وقتی احساس می‌كنید كه تمركز حواستان به هم خورده و توجهتان به چیز دیگری معطوف شده‌، به آرامی تمركزتان را روی نحوه نفس كشیدنتان برگردانید. 
    به دقت جسمتان را از نظر بگذرانید: 
    وقتی این تكنیك را به كار می‌بندید، حواس و توجهتان را روی حواس بدنتان متمركز می‌كنید، مثل‌: درد، تنش‌، گرما یا آرامش در نقاط مختلف جسم تان‌. از نظر گذراندن بدن را با تمرینات تنفسی توأم نمایید و آرامش یا گرمای نفس‌ها را در ذهن تان مجسم كنید كه وارد اعضای مختلف بدنتان می‌شوند و بعد از آن خارج می‌گردند. 
     
    یك عبارت یا نام مقدس را تكرار كنید: 
    ذكر یا ورد، نام یك فرد مقدس یا عبارتی مذهبی و مقدس است كه آن را با صدای بلند یا در سكوت پیش خود تكرار می‌كنید. در صورت تمایل‌، می‌توانید برای خودتان یك ذكر و ورد اختصاصی درست كنید. ذكرها (وردها) قالب‌ها و بخش‌های اصلی و بنیادین مراقبه استعلاء (یا تی ام یا مدیتیشن‌) محسوب می‌شوند. می‌توان به ذكرهای مذهبی دین خودمان و پیروان سایر ادیان می‌توانند دعای مخصوص خود را بكار برند، همچنین می‌توان به نام مقدس خداوند در تمامی ادیان و غیره اشاره كرد. 
     
    قدرت تخیل‌تان را ورزش دهید و آن را به كار بیندازید: 
    یك تمرین مرتبط، تصویرپردازی توأم با راهنما است كه در آن صدای شخصی‌، خواه ضبط شده یا به صورت زنده‌، شمارا به سمت یك تمرین تجسمی (تصوری‌) رهنمون می‌كند. زمانی كه به وضعیت آرامش عمیق رسیدید، كه به احتمال خیلی زیاد از طریق ذهن ورزی به آن دست خواهید یافت‌، یك تصویر ذهنی (تصور) بصری از هر چیزی در ذهن تان خلق خواهید كرد كه فردی كه راهنمای شما محسوب می‌شود آن را به شما توصیه می‌كند. شاید آن یك مكان امن‌، راحت و آرام باشد مثل یك باغ‌، كه در آن احساس امنیت و آرامش می‌كنید

عضویت در خبرنامه

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید،از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.