پنج راه برای افزایش هـوش

رای دهی: 2 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

بانک مقالات روانشناسی و آموزش هیپنوتیزم

۵ راه برای ا فزایش هـوش اگر می خواهید به هوش خود بیافزایید و آن را در سنین بالا نیز حفظ كنید. ۵ روش زیر را دنبال كنید تا سلولهای مغزی خود را بسازید.عقیده دانشمندان در مورد سلولهای مغز به این صورت است كه در زمان تولد تعداد مشخصی از سلول های مغزی را داریم و به مرور با پیر شدن هر چه بیشتر كم كم تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند كه سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز بر خلاف آنچه در گذشته تصور می شد،تولید می شوند و نیز اینكه مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد. تحقیقات و مطالعات حاكی از آن است كه به عنوان مثال گادی رانان در قسمتی از مغز خود كه مربوط به كنترل نقشه یابی تصویری است، رشد بیشتری داشته و نیز پیانیست ها و نوازندگان متبحر نیز در بخشی از مغز كه كنترل و اداره موزیك را در اختیار دارد،حجم بیشتری را دارا هستند. از طرف دیگر،تحقیقاتی كه اخیراً در این مورد انجام شده است،حاكی از آن است كه افرادی با مشغلهای مهارتی بالا مانند :مهندسین، معلمان و بسیاری دیگر از شغل های مشابه، دارای سیناپس های بیشتری هستند. سیناپس ها همان رابطین بین سلولهای مغزی هستند كه به ذخیره سازی اطلاعات كمك می كنند.
یك روز شایددرآینده ای نزدیك دوکتوران قادر باشند سلولهای جنین را كه می توانند به هر نوع سلولهای مورد نیاز تبدیل شوند، به مغزبشر تزریق كنند. به این طریق می توان بیماری های نظیر آلزایمر و پاركینسون رادرمان نمود و نیز برای سایر افراد سالم نیز راهی باز كرد تا بتوانند با فكر سالمشان ارتباط برقرار كنند. تا آن زمان برسد، ممكن است فرصت فعلی از دست برود. پس می توانیم با استفاده از چند راه ساده توانای سلول های مغزی را در حد ماكزیمم آن حفظ كنیم
اول
▪سلولهای مغزی خود را به كار اندازید:.
تحقیقات انجام شده نشان می دهند افرادی كه تمرینات فیزیكی انجام می دهند، سلولهای مغزی بهتری را پرورش می دهند. دانشمندان در مطالعات موسسه تحقیقات بیولوژیكی دریافتند كه موش های بالغی كه تحت ورزش كردن قرار گرفته اند، سلولهای جدید بسیاری را در قسمت هیپوكامپوس مغز خود، بخشی كه مربوط به یادگیری و حافظه است، به نسبت آن دسته كه تنها گوشه ای نشسته اند و وقت خود را صرف صحبت و به اصطلاح chat كردن در Chat rom های اینترنتی می كنند كسب كرده اند. از طرف دیگر ثابت شد كه انجام حركات ورزشی دلخواه و مورد علاقه تاثیرات چند برابر به نسبت انجام صرف یك سری حركات ورزش مشخص خواهد گذاشت. بنابراین، این مورد به دست آمد . می تواند به این معنی باشد كه سعی كنید راهی بیابید تا با ورزش كردن خود لذت ببرید از اینكه تنها خود را مجبور به انجام آنها بكنید تا به این طریق هم با هوش تر شوید و هم شادتر زندگی كنید.
▪چه باید كرد؟
یك ورزش را به طور مستمر انجام دهید. مانند: دوش، دودین تفریحی و غیره یا اینكه یك یاردر تمرین كردن برای خود در نظر بگیرید تا انجام حركات را جالب تر و ادامه كار را سهل تر كند. هیچكس نمی تواند دقیق و به درستی مشخص كند كه چه مقدار ورزش برای سلول های مغز كافی و مناسب است،اما در مورد موش ها حدود ۴ تا ۶ مایل در روز موثر بوده است.
دوم
▪ذهن خود را ورزش دهید:
تنها تمرینات فیزیكی نیست كه به رشد سلولهای مغزی كمك می كند. شما نیز مانند همان گادی رانان یا پیانیست ها می توانید با استفاده از سلولهای مغز و وادار كردن آنها به كار در زمینه های مختلف، از مغز نمود بخش های گسترده و متفاوتی بسازید. یافتن راههای ساده در استفاده از توانایی مغزی می تواند به رشد و ترمیم سلولهای عصبی و دندریتها، شعباتی از سلول ها كه اطلاعات رادریافت كرد. به جریان انداخته و در جهت درست مصرف می كنند، به میزان زیادی كمك كند. درست مانند یك ورزش مخصوص weighr lifting (افزایش حجم ووزن) در بدنسازان كه كمك به رشد و كار افتادن ماهیچه ها و عضلات تحتانی بلا استفاده می كند،راههای مشخص و درست فكر كردن و دور كردن كلمات قبلاً یاد گرفته شده می تواند عمل پخش های غیر فعال مغز را بهبود بخشد و آنها را به كار اندازد.
▪چه باید كرد؟
مزه ها و بوهای جدید را تجربه كنید. كارهای جدید انجام بدهید. مثلاً از راههای جدیدی برای رفتن به سركار استفاده كنید. به جاهای جدید سفر كنید . هنرهای شخصی و جدید خلق كنید رمان های داستایووسسكی را مطالعه كنید. یك كمدی جدید در مورد ”تد كندی و راش لیمباوف“ Rush Limbanugh بنویسید. به خصوص،سعی كنید تمام كارهایی را تجربه كنید كه به هر طریق شما را وادار می كنند از تمام روش های فیزیكی و روحی دیرینه و یكسان قبلی خود فاصله بگیرید و چیزهایی جدید و ناشناخته را تجربه كنید.
سـوم
▪غذاهایی مانند ماهی مصرف كنید:
روغن های امگا – ۳ كه در چارمغز، دانه كتان و به خصوص ماهی كشف شده است ، به عنوان انواع سالم و بدون ضرر برای قلب به شمار می روند. به علاوه، تحقیقات اخیر نشان داده اند كه این دسته از روغن ها به عنوان تقویت كننده های مغزی نیز شناخته شده هستند و این به دلیل كمك آنها به سیستم انتقال خون كه اكسیژن را به مغز انسان پمپ می كند، می باشد. همچنین این مواد عمل كلیه اجزاء سلولهای اطراف مغز را كه آن رادر برگرفته اند. را نیز بهبود می بخشند. این نشان می دهد دلیل اینكه چرا افرادی كه به مقدار زیاد ماهی مصرف می كنند، كمتر در معرض ابتلا به فشارهای عصبی، ازدست دادن تمركزو كم حافظه شدن قراردارند. دانشمندان ثابت كرده اند كه اسیدهای چرب اصلی برای رشد مناسب مغز در كودكان بسیار ضرورت دارند و بنابراین امروزه آن ها را به فرمول های مواد غذایی مورد استفاده كودكان می افزایند. امكان این امر وجود دارد كه شما نیز با مصرف مناسب این روغن ها، هوش ، استعداد و موقعیت ذهنی خود را به میزان در خور توجهی افزایش دهید.
▪چه باید كرد؟
استفاده حداقل ۳ وعده غذای ماهی مانندسالمون ، ساردین ها، ماكرل و تن ها شروع خوبی خواهد بود. در ذهن خود بسپارید. ماهی هایی كه با (محیط های ) مواد شیمیایی خطرناك رشد كرده اند، می تواند بسیار خطرناك باشند و اثرات بدی در بدنتان به جای بگذارند بنابراین از مصرف ماهی هایی مانند: ماهی اره ماهی اره ای (sword fish)، ماهی های درنده،كوسه ماهی ها (shork) و نیز هر نوع دیگری كه هر طریقی در معرض آب هایی با آلودگی بالا بودند ،حذر كنید. التبه تمام انواع ماهی ها كه به طور مشخص عاری از تركیبات شیمیایی مانند جیوه و یا هر نوع سم و مواد خطرناك دیگری می باشند نیز می توانند به جای موارد مذكور مصرف شوند. نیز می توانید آنها را با روغن های چارمغز و تخم مرغ هایی كه به طور ویژه تولید می شود و حجم بالایی از روغن های ۱ مگا ۳ را در خود دارند و بپزید و این نیز از دانه های كتان و غلات و حبوبات در سالاد خود استفاده كنید. این نكته مهم را فراموش نكنید كه با وجود اینكه دانه های مختلف ایمن و سالم هستند ولی مصرف زیاد روغن دانه كتان (Fkaxseed) می تواند به خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.
●چهارم
▪مصرف چربی زیاد را متوقف كنید؟
آیا چربی ها قادرند شما را كند ذهن كنند؟ در تحقیقات انجام شده دردانشگاه تورونتو، موش هایی كه در معرض یك رژیم غذایی با ۴۰% چربی قرار گرفتند، مهارت های ذهنی خود را در زمینه های مختلف از دست دادند. مانند حافظه ، هوشیاری و تشخیص فاصله و نیز یادگیری قوانین. مشكلات زمانی كه در رژیم غذایی چربی های اشباع به كار گرفته شدند،بیشتر و بدتر شده چربی های اشباع در گوشت و محصولات لبنی بسیار فراوانند. این تحقیقات دو دلیل عمده را خاطر نشان می كنند: ۱ – اینكه چربی می تواند میزان اكسیژن رسانی خون را كاهش داده و كلاً جریان خون غنی از اكیسژن را كند كند تا به مغز به میزان كافی اكسیژن نرسد و ۲ – می تواند موجب كند شدن متابولیسم گلوكز شود كه نوعی قند مورد نیاز برای تغذیه و كارایی سلولهای مغزی می باشد.
▪چه باید كرد؟
گوشت بی چربی مصرف كنید، مواد لبنی كم چربی به كار ببرید. ماهی و لوبیا زیاد مصرف كنید. شما می توانید بدون نگرانی تا ۳۰% از كالری روزانه خود را به شكل چربی دریافت كنید. ولی توجه داشته باشید بیشتر مقدار آن بایستی از ماهی های مذكور، روغن های طبیعی مثل روغن زیتون،دانه های گیاهی و روغن طبیعی مانند چارمغز و فندوق، كسب شود. هر كاری می خواهید بكنید ولی تا حدامكان از مصرف روغن های متداول و مورد مصرف در پخت غذاهای حاضری پرهیز كنید.
پنجم
▪یك متفكر واقع بین باشید، نه یك مصرف كننده نوشیندی های الكلی:
این تفكر كه الكل سلول های مغز را می كشد یك عقیده كهنه شده قدیمی است، و واقعیت اندكی پییچیده تر است. در حقیقت ، مطالعه روی ۳۵۰۰ مرد جاپانی،نشان داده است كه كسانی كه مصرف نوشیندنی های الكلی را به طور متوسط و میانه انجام می دهند، (در این مورد، حدود ۱ بار درروز) قدرت عملكرد ادراك عملی بیشتر و بهتری در زمان پیر شدن به نسبت كسانی كه اصلاً الكل نمی نوشند،دارند. متاسفانه به مجرد اینكه مصرف شما از حد میانه تجاوز كند، حافظه، زمان عكس العمل بدن و توانایی های دستی وذهنی مثلاً ضربه زدن و نشانه گیری هدف در انواع و اقسام بازی های پلی استیشن، كم كم رو به انحطاط و از دست رفتن می روند. تحقیقات روی موش ها نشان داده اند كسانی كه مقادیر بالایی الكل مصرف می كنند، دارای سلول های مغزی جدید كمتری در مقایسه با سایر افراد در هیپوكامپونس خود هستند. این نشان دهنده این مطلب است كه الكل و نوشیندنی های الكل دار نه تنها موجب تخریب سلولهای مغز می شوند، بلكه از ترمیم و رشد مجدد آنها نیز جلوگیری می كنند.
▪چه باید كرد؟
یك یا ۲ گیلاس نوشیدنی مخصوص بالغین در هنگام شام به هیچ وجه مشكل برای شما ایجاد نخواهد كرد و به علاوه شراب قرمز غنی از مواد آنتی اكسیدان و آبجوی تیره (مثل ماء الشعیر) موثرترین نوع به شمار می روند. مقادیر بیشتر از آن، می تواند نیروی تفكر شما را به مرور زمان مختل كند. به علاوه باید بدانید كه نوشیدن هرگونه مواد الكلی حداقل برای یك مدت كوتاه می تواند توانایی عملی شما را مختل كند و بنابراین چنانچه مثلاً امروزقصد دارید رهبری یك جلسه را به عهده بگیرید یا رابطه ای خاص را اداره كنید، مثل یك پر خورد جدید یا آغاز یك دوستی جدید در حین یك جلسه آشنایی، هرگز الكل ننوشید. چنانچه به تمام موارد مذكورعمل كنید، انتظار نداشته باشید یك شبه تبدیل به یك دانشمند شوید. ولی می توانید انتظار داشته باشید كه هوشتان كمی بیشتر شود،خلاق تر شوید و نیز هر روز از انرژی بدنی بالاتری بهره مند شوید. نیز می توانید سایر بقیه دوران عمر زندگی خود را بدون از دست دادن توانایی همیشگی تان با آرامش سپری كنید.

عضویت در خبرنامه

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید،از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.