20 دستور العمل روحانی از توصیه های سوامی شیواناندا یوگی بزرگ هندی

رای دهی: 2 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 

20 فرمان از توصیه های سوامی شیواناندا

 ۲۰ فرمان ،برداشت‌هائی از توصیه‌های سوامی شیواناندا

 

سوامی شیواندا در سال ۱۸۸۷ در جنوب هندوستان به دنیا آمد. او که به خدمت به بشریت علاقه‌مند بود در رشته پزشکی تحصیل کرد و چندین سال در مالزی به پزشکی مشغول شد.

در سال ۱۹۲۳ به هند برگشت و برای آغاز کردن تمرینات روحی و ذهنی برای یک سال به هیمالیا رفت. علاوه بر تمریناتش، مرکز پزشکی کوچکی نیز در انجا تاسیس نمود.او بیش از ۳۰۰ کتاب نوشته و شاگردان بسیاری را پرورش داده‌است. وی در سال ۱۹۶۳ وارد ماهاسامادهی (ترک کالبد جسمانی) شد و درگذشت.

این بیست دستورالعمل شامل اصول بنیادین از مجموعه سادانایوگاست. کارما، بهاکتی، جناناو راجایوگا اینها کلیدی برای پیشرفت سریع برای پرورش جسمانی، ذهنی، اخلاقی و معنوی می‌باشند.
۱. هر روز ساعت ۴ صبح از خواب بلند شوید این برهما موهورتا  Brahma Muhurta برای سادانا بسیار مطلوب است.
تمام سادانای معنوی صبحگاهی را در زمانی بین ساعت ۴ تا ۵/۶ یا ۷ صبح انجام دهید.
چنین سادانائی بیشترین و سریع‌ترین پیشرفت را به بار خواهد آورد.
۲. آسانا ـ برای جاپا و مدیتیشن در حالت پادما، سیدها یا سوخا آسانا در حدود نیم‌ساعت به جهت شرق یا شمال بنشینید. این مدت را به‌تدریج به سه ساعت برسانید. برای برهماچاریا و سلامتی، سیر شاسانا و ساروانگ را اجراء کنید. تمرین بدنی سبک مانند پیاده‌روی و غیره را انجام دهید. دو دور از پرانایامای سبک و راحت را تمرین نمائید.
۳. جاپا ـ هر مانترائی را تکرار کنید مانند اوم خالص، اوم نمونارایانا، اوم نمه شیوایا، اوم بهاگاوات، واشودوایا و اوم سارانابهاوایانمه، سیتارام، شری رام، هاری‌اوم، یا گایاتری، که مطابق با ذائقه یا طبیعت شما باشد از ۱۰۸ تا ۲۱۶۰۰ بار درهر روز تکرار نمائید (۲۰۰ تسبیح در ۱۰۸ دفعه می‌شود ۲۱۶۰۰). عابدان مسیحی ممکن است نام عیسی یا Hail Mary، مادر عیسی مسیح را تکرار کنند. پارسیان، سیک‌ها و پیروان حضرت محمد (ص) متناسب با مذهبشان می‌بایست نامی یا مانترائی از زنداوستا، گرانا صاحب یا قرآن را انتخاب کنند.(کابوک: ذکر هایی مانند یا هو - هو مددی -یا الله -یا طالب و ....)
۴. انضباط رژیم‌غذائی ـ غذای ساتویک مصرف کنید. از مصرف فلفل، تمبرهندی، سیر، پیاز، طعم‌های تند، روغن، خردل، آنغوزه خودداری کنید. از نوآوری در رژیم غذائی (متیاهارا) آگاه باشید. معده را سنگین نکنید. چیزهائی را که ذهن بسیار دوست دارد، یک‌بار یا دوبار در سال کنار بگذارید. غذای ساده مصرف کنید. شیر و میوه‌جات به تمرکز کمک می‌کند. غذا را مانند دارو و برای بقای حیات بدانید. برای یک‌هفته یا چهل‌روز از مصرف نمک و شکر خودداری کنید. باید بتوانید که با برنج، دال و نان بدون ترشیجات زندگی کنید. نمک زیادی برای دال یا شکر برای چای، قهوه یا شیر درخواست نکنید. کسانی‌که غذاهای بدون سبزی می‌خورند باید نهایت سعی‌شان را داشته باشند تا خوردن گوشت را تا آنجا که امکان دارد کنار بگذارند. این برایشان بسیار سودمند خواهد بود.
۵. اتاق مراقبه‌ای جداگانه همراه با قفل و کلید داشته باشید. اگر امکان‌پذیر نیست، گوشه‌ای از اتاق را با پوشش پارچه‌ای یا پرده جدا سازید.
۶. خیرات (انفاق) ـ هر ماه یا روزانه بنابر استطاعت خود خیرات کنید یا در این مورد سستی نکنید. این انفاق را در الویت قرار دهید و به‌طور منظم انجام دهید.
۷. سوادهیانا ـ کتب مقدس خود را به‌طور اصولی هر روز نیم‌ساعت تا یک ساعت مطالعه کنید.
۸. برهمچاریا ـ نیروی حیاتی ”ویریا“ را خیلی‌خیلی به‌دقت حفظ نمائید. ویریا تماماً یک قدرت است. ویریا تماماً ثروت است. ویریا پایه و مبنای زندگی، تفکر و هوش است. این توصیه فقط برای رهروان نیست. افراد عادی نیز باید تا آنجا که مقدور است از این دستورات پیروی کنید.
۹. با خلوص نیت بعضی دعاهای موردنظر خود را بخوانید و پیش از شروع جاپا یا مراقبه به محض آنکه در حالت آسانا نشستید آن‌را تکرار کنید. با این عمل ذهن به سرعت تعالی می‌یابد.
۱۰. مصاحبان بد، سیگار، گوشت خوردن افراطی و مشروبات الکلی را به‌طور کامل کنار بگذارید. (همواره ست سنگ را انجام دهید). از گسترش عادات بد جلوگیری کنید. با نیت و قصد سعی کنید که کیفیات مثبت پرهیزکاری را توسعه دهید.
۱۱. روزه‌داری را مطابق شریعت خود انجام دهید.
۱۲. یک جاپامالا (تسبیح) در گردن یا در جیب یا در زیر بالشت خود در هنگام خواب قرار دهید.
۱۳. هر روز برای ۲ ساعت شاهد (آوای سکوت) باشید. در مدت سکوت بی‌حرکت بوده و صداهای نامفهوم ایجاد نکنید.
۱۴. انضباط در گفتگو ـ به هر قیمتی راستگو باشید. از پرحرفی اجتناب کنید. به نرمی و ملایمت صحبت کنید. همواره کلمات را شجاعانه ادا نمائید. در مقابل بچه‌های کوچک و زیردستان صدایتان را بلند نکرده و فریاد نزنید.
۱۵. قناعت را رعایت کنید ـ اگر چهار پیراهن دارید آنها را به دو یا سه عدد برسانید. زندگی را با شادی و رضایت بگذرانید. از نگرانی‌های بی‌مورد حذر کنید. مستقل باشید. زندگی ساده و اندیشه‌های بلند داشته باشید. به افرادی فکر کنید که از یک‌دهم آنچه که دارید محروم هستند. آنچه را که دارید با دیگران قسمت کنید.
۱۶. هرگز به هیچ‌کس آسیب مرسانید و همواره خشم را کنترل کنید.
۱۷. اعتمادبه‌نفس از والاترین ارزش‌هاست.
۱۸. پیش از آنکه به رختخواب بروید به اشتباهاتی که در طول روز انجام داده‌اید بیندیشید. (تجزیه و تحلیل کردن خود). یک دفتر یادداشت روزانه معنوی و فهرستی برای خود اصلاحی تهیه کنید، همانگونه که بنژامین فرانکلین این‌کار را انجام می‌داد. دفتر یادداشت روزانه و فهرست را برای خود نگاه دارید.
۱۹. به خاطر داشته باشید که مرگ هر لحظه در انتظار شما است. هرگز در انجام وظایفتان قصور ننموده، سلوک و رفتاری خالص داشته باشید.
۲۰. به محض بیدار شدن و درست پیش از به‌خواب رفتن به یاد خداوند باشید.
اینها مبنای سادانای معنوی هستند و شما را به رهائی (موکشا) می‌رسانند.

 

پینوشت : در صورتی که با  مفاهیم سانسکریت این مقاله آشنایی ندارید رجوع شود به کتاب خود هیپنوتیزم استاد کابوک

 

برگردان: مریم جواد زاده

عضویت در خبرنامه

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید،از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.